welcome

welcome

Produktumok és reflexiók


Közösségi oldalak



Szófelhő

Az idővonal témájához kapcsolódóan egy Tagul-lal készült szófelhőt is mellékeltem. Tananyag szempontjából segítség lehet a diákoknak memorizálni a témával előforduló kulcsfogalmakat, földrajzi elnevezéseket. A vizuális tanulási attitűddel rendelkező gyerekek számára kifejezetten hasznos lehet egy szófelhő alkalmazása tanítás során.



Idővonal

Egyszerű idővonal a területi visszacsatolások időbeli helyhelyezésének megkönnyítéséhez. Az idővonalnak számos felhasználási lehetősége van az oktatásban, akár a tananyag bemutatásán kívül is. Rögzíthetjük rajta például a tanévben történt eseményeket.




Elmetérkép

Kerettantervi megjelenés

Nyolcadik évfolyamon a magyarsággal kapcsolatos téma a kerettanterv alapján három tematikai egységben is előkerülhet. Elsőként a hazánkkal szomszédos országok földrajza témakörben (órakeret: 6 óra). Előzetes tudásként a magyarság kárpát-medencei múltjának és jelen helyzetének ismeretét hozza a tanterv, fejlesztési célként pedig a nemzeti öntudat fejlesztését tűzi ki a magyarsághoz kapcsolódó országrészek földrajzi- környezeti jellemzőinek megismertetésével.
A következő, Magyarország természeti és kulturális értékei címet viselő tematikai egységben (órakeret: 5 óra) továbbra is nevelési-fejlesztési cél a haza- és nemzettudat formálása, a szülőföld szeretetének megalapozása. Ehhez a témakör megismerteti a tanulókat a hazánkban élő néprajzi csoportokkal és földrajzi alapú hagyományaik értelmezésével.
A harmadik tematikai egység Magyarország társadalomföldrajza (órakeret: 10 óra). Itt már reális tudáson alapuló nemzettudat kialakítása a fejlesztési cél. Igaz, a hangsúly itt már nem a magyarságon van, viszont a magyar gazdaság értelmezhetetlen, ha a magyarságról szerzett ismeretek nem állnak stabil alapokon.
A magyarság témakörével 10. osztályban a Magyarország – helyünk a Kárpát-medencében és Európában című tematikai egység (órakeret: 14 óra) foglalkozik. A fejlesztés célja az ismeretbővítés, a korábban szerzett tudás elmélyítése, a magyarsághoz, a hazához, a szűkebb és tágabb környezetükhöz való kötődés megerősítése hazánk természeti, társadalmi, kulturális és tudományos értékeinek megismertetésével.

Egyszerű fogalmi térkép

A grafikus szervezők egyszerűen áttekinthető, rendszerező megjelenésűek, segítik a tananyag megértését. Vizuális módon, grafikus eszközökkel jelenítik meg a feldolgozandó tematikai egységet. Fogalmak, tények összefüggéseit tartalmazzák. A mentális térképek kognitív megközelítésű alcsoportjába, a gondolattérképekbe soroljuk a tartalmi és műveleti gondolattérképeket. Az egyszerű gondolattérkép a tartalmi térképek alcsoportjába sorolandó. Az egyszerű gondolattérképek kulcsfogalmakat, azok összefüggéseit jelenítik meg logikai hálóban.


Azért választottam az egyszerű gondolattérképpel való megjelenítést, mert a magyarság témakörének fogalmai szerteágazóak, közöttük nagyfokú összefüggések nem jelennek meg, ezért hierarchikus ábrázolásuk nem releváns.






WebQuest

A Webquest által egy új ismeretszerzési eljárást ismerhetünk meg, melynek alapja, hogy a diákok közösen, együttműködve az internet segítségével bővíthessék tudásukat. Ez a módszerrendkívül hasznos lehet, hiszen ez által megtanulhatják tudatosan alkalmazni az internet adta lehetőségeket és az ott kapott tömérdek információ közül válogatniuk, rendszerezniük is kell, ezáltal egy új tanulási kultúrát biztosít számukra.
A módszer abban áll, hogy a tanár megalkotja a lecke módszertani vázát, magát a webquest-dokumentumot, majd ezt töltik meg tartalommal a diákok.
A következő, legalább 6 lépést kell tartalmaznia:
1. Bevezető
2. Munkafeladat
3. Az anyagok
4. A munkafolyamat
5. Bemutatás
6. Értékelés


A módszer előnye, hogy ez által ösztönözhetjük a diákokat az internet tudatos alkalmazására, valamint a csoportmunka következtében együttműködési képességeiket is fejleszti. Továbbá az is fontos, hogy nem a tanár lesz a tudás egyedüli forrása, hanem csak irányítja az információszerzést, megfigyel, valamint a diák számára sem kényszer lesz a tanulás, nem magolásként szerzi az információkat, hanem ő maga jár utána a dolgoknak.
Hátránya viszont az lehet, hogy időigényes a tanulók számára is az információszerzés, viszont szerintem élvezetesebb így számukra. Nehézség lehet benne a technika jelenléte, hiszen a végeredmény bemutatásához projektor, vagy interaktív tábla szükséges.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése